tisdag 20 januari 2009

Konsten att trampa ångesten på fossingarna..

I dag har jag inte mått nåt vidare jättebra.. Så jag skrev en sång. Jag tyckte att det blev bra.. Det är samma melodi som i Cornelis Vreeswijks Balladen om båtsman Charlie Donovan.

Enjoy!! ^^


Lyss nu mina vänner, till min egna enkla sång
för det här är min historia och jag berättar blott en gång

Det är sant min vän, hör och häpna
inga dikter bara sång...


Det hände sig blott arton år sen
på ett sjukhus långt långt bort
systemet födde en ny slav vars rika liv skulle bli kort

Det är sant min vän, hör och häpna
inga dikter bara sång...


Och flickan, ja hon växte sakta upp
och livet hade väl sin gång
hon började så i skolan och
fick lära sig på språng, att studera hårt
och vara söt och snäll var det viktigaste då

Det är sant min vän, hör och häpna
inga dikter bara sång...


Och flickan lärde sig att lyda vuxna
och göra som de sa, för rätt ja måste de ju ha
så gamla som de va
Och flickan förstod att flickor ska va snälla
för att de ska vara bra, men pojkar får va bråkiga
för det är ju som det är

Det är sant min vän, hör och häpna
inga dikter bara sång...

I samma takt flickan lärde sig, hur livet skulle va
så slumrade barnasjälen in, och blev förvisad åstad
för det är så systemet formar oss
till att bli tomma skal som gör, allt vi en gång lärt oss
man borde göra där

Det är sant min vän, hör och häpna
inga dikter bara sång...


Men en morgon vaknar flickan, och frågar sig som så
hur i helvete hände detta? Kan ni hjälpa mig att förstå?
Men inte fanns det någon som kunde, hjälpa henne att förstå
förblindade av systemets lögn, bakbundna av dess lag

Det är sant min vän, hör och häpna
inga dikter bara sång...


Flickan hon är snart vuxen nu, och har äntligen förstått
att vanvett är inget man följa skall
men ger man inte själen sin, åt systemet utan nåd
blir man utraderad, och klassad som ett fån

Det är sant min vän, hör och häpna
inga dikter bara sång...


Flickan ja hon slogs och slogs, i en vanvettig batalj
där var utgången redan given och
hon i striden slagen blev

Det är sant min vän, hör och häpna
inga dikter bara sång...


You bloody fool lilla flicka du, förstår du inte vad du gjort?
För ingen kämpa ensam kan
då går det ju såhär

Det är sant min vän, hör och häpna
inga dikter bara sång...

Det är sant min vän, hör och häpna
inga dikter bara sång...

Inga kommentarer: