torsdag 27 november 2008

Vems verklighet är den verkliga verkligheten? Verkligen?

Det där med verklighet har jag funderat på en stund nu medans jag bäddade sängen.. De flesta ser väl verkligheten som något fruktansvärt definitivt. Något gediget som man kan både psykiskt och fysiskt ta på. Det är heller aldrig någon som ifrågasätter verkligheten, varför skulle man ifrågasätta något som är helt uppenbart tänker väl de flesta? Men vad ÄR verkligheten på riktigt? Den är ju knappast samma för alla.

Tittar vi på en grön penna så skulle i och för sig alla hålla med om att den är just grön, och det blir då allas verklighet. Men en hund, som inte alls har samma färgseénde som vi har skulle inte alls kalla pennan grön. Är då pennan verkligen grön fortfarande? Och om vi då dessutom släcker ljuset, är pennan svart då? Eller finns den egentligen inte bara för att vi inte kan se den?
Säg att vi har släckt ljuset och tar in en fladdermus som "ser" genom att skicka ut ljudvågor åt både höge och vänster, den "ser" pennan fast det är släckt men genom ett pip istället för "grön". Är pennan ett pip eller är den grön då? Ingen kan ju faktiskt "se" pennan utom fladdermusen som uppfattar den som "pip", då måste ju rimligtvis pennan vara mer "pip" än "grön"? Eller?

De flesta skulle väl säga att den är både och. Men överhuvudtaget tycker jag att vi har en alldeles ofantligt stor förmåga att fort som tusan förneka det vi inte kan "se" eller "ta på".
En fjärde dimension till exempel. Varför skulle inte det kunna finnas? "För att vi inte kan se det" Skulle väl de flesta säga. Men ingen skulle vara dum nog att påstå att bara för att vi släckt lampan så finns inte pennan. Den människan skulle ju dumförklaras ögonaböj. Men konstigt nog blir man lika snabbt idiotförklarad om man skulle våga påstå att det visst skulle kunna finnas en fjärde dimension eller gud förbjude andar eller liknande.
Inte säger jag att man ska tro på allt som man hör och ser, (eller inte hör och ser) för den delen. Visst är det bra att vara skeptisk! Men oftast är (tyvärr) människor som kallar sig skeptiker bara skeptiska mot sådant som är bekvämt att vara skeptisk mot.
Att vara skeptisk mot det "övernaturliga" eller "paranormala" är ju fruktansvärt bekvämt, eftersom ingen med linjaler och tabeller har "bevisat" dess existens. Men att tvärtom vara skeptisk mot linjaler och tabeller...

Så då, tänker jag säga såhär till alla sk skeptiker:

Om du förnekar det "paranormala" eller "övernaturliga" för att du inte kan se det, måste du då inte förneka pennans existens i mörkret bara för att du inte kan se den?
Jag, å andra sidan tar mig rätten att få bekänna pennans existens i mörkret, för jag har accepterat att det antagligen finns vissa typer av fenomen, även om inte jag kan se eller ta på dem.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket smart skrivet och jag håller med dig! Pennan finns där även i mörkret.
Dessutom kanske grön är en färg för dig, men för mig är grön kanske en helt annan färg, kanske lila. Man kan ju inte förklara hur en färg ser ut.
Folk tror att de vet så himla mycket men egentligen vet alla ingenting!
Ha det fint!

Dreadmamma sa...

Ja precis!! Jag tror att världen skulle må bra av lite mer sådan insikt!
Desamma.. :)

Anonym sa...

Väldigt bra uttryckt, Dreadmamma! Jag håller med dig. Det finns ju många som ser och hör andar och annat paranormalt så då är de väl verkliga... Eller är det bara vissa människors verklighet som är den riktiga verkligheten? Jag har också funderat mycket på det här och anses nog ibland lite udda. Man blir ju snabbt det så fort man inte är helt och hållet mainstream. Fortsätt hålla dina sinnen öppna, det kommer du alltid att vinna på.

Unknown sa...

Kära dotter, den 4:e dimensionen är TIDEN. På tal om tid har jag rymt från Mordor hela juletiden, Välkommen.
För övrigt funderade Einstein över fenomenet att om det gick av en gren i skogen, och ingen var på plats för att höra knaket, BLEV DET DÅ ETT KNAK?? sug på den du........

Dreadmamma sa...

Morsan. Tack så mycket! Ja precis, det är ju nästan en typ av diskriminering att förneka en annan människas verklighet. Ja men hellre udda än dum i så fall eller hur?! :) Ja jag tror att det är viktigt att man fortsätter filosofera..

Dreadmamma sa...

Käre far.. Själv skulle jag inte säga att tiden är en dimension, eftersom jag anser att tid är en illusion. Och det där med knaket.. Knaket finns inte, för det finns ingen där som kan uppfatta det. DÄREMOT så finns fortfarande ljudvågorna. Sug på den du...... ^^